↑ Det eldste fotografiet vi kjenner til som viser Vøienvolden. Foto: Hans Emil Erichsen, 1857. Oslo Museum/Byhistorisk samling.

Hovedhuset

Omkring 1792 fikk Vøienvolden ny hovedbygning til erstatning for et eldre våningshus. Eier den gangen var dommer Jørgen Brochmann som antagelig bare brukte stedet om sommeren. I årenes løp har gården hatt flere eiere. I 1830 kjøpte Gabriel Udnæs gården. Gabriel ble bonde på Vøienvolden og gjorde hovedhuset om til helårsbolig.

Sønnen Johannes overtok gården i 1855, og med ham gjennomgikk hovedbygningen flere endringer. Karnappet mot hagen ble bygget på en ekstra etasje og innredet. Bislaget foran inngangsdøren som sees på fotografiene fra rundt 1900 ble satt opp i 1857, men erstattet da trolig et tidligere bislag.

I 1913 overtok Sverre Udnæs gården, og hovedbygningen ble atter en gang bygget om. Sverre hyret arkitekt Magnus Poulsson, som tegnet om hele anlegget i 1917 og gav bygningene og tunet den formen det har i dag. Karnappet på hovedhuset ble fjernet, og hovedhuset fikk en sidefløy. Legg også merke til hvordan initialene til daværende eiere ble tatt med i gavlen i det nye bislaget foran inngangsdøren – I S U.

Vøienvolden gikk med ombyggingen i 1917 fra å være en sliten bondegård til et herskapshjem for Ingrid og Sverre Udnæs, noe også fotografiene av stuene fra 1930-tallet vitner om. I 1954 ble gården testamentert til Fortidsminneforeningen.

↑ Foto: Ukjent, antagelig rundt 1900. Riksantikvaren.

↑ Udnæs-familien samlet foran hovedhuset. Foto: Ukjent, ca. 1900–05. Privat eie.

↑ Foto: Otto Borgen, 1916. Oslo Museum/Byhistorisk samling.

↑ Foto: O. Væring, 1917–20. Nasjonalmuseet.

↑ Fra spisestuen i hovedhuset, med døren åpen ut mot terrassen. Foto: Mareno Tollaas, ca. 1935. Privat eie.

↑ Fra stuen i hovedhuset. Foto: Mareno Tollaas, ca. 1935. Privat eie.