Antikvarisk utvalg

Antikvarisk utvalg (AKU) er Fortidsminneforeningen i Oslo og Akershus sin vernepolitiske gruppe. Utvalget arbeider med vernesaker i Oslo og omegn, områdene i Akershus som ikke har egne lokallag. Utvalget består av en fagsterk gruppe medlemmer som alle bidrar frivillig med sin kompetanse.

Antikvarisk utvalg er en sterk og kritisk stemme i vernedebatten, og vi ønsker at flere skal få innsikt i hvilke saker vi jobber med. Fortidsminneforeningen er høringsinstans i reguleringssaker. Det betyr at de som vil regulere et område må si ifra til oss slik at vi kan uttale oss i de sakene der kulturminneinteresser berøres. Medlemmene i Antikvarisk utvalg skriver høringsuttalelser og avisinnlegg. Vi deltar også på befaringer med byutviklingsutvalget.

Antikvarisk utvalg arbeider i tillegg for å vise fram og ta vare på bygningsarv og våre sammensatte kulturmiljøet. Vi arrangerer årlige publikumsvandringer, populært kalt AKU-safari, som tidligere har gått til steder som Carl Berner, Torshovtoppen, Galleri Oslo, Dikemark og Victoria terrasse.