↑ Foto: Markus Johannes Holmsen, ca. 1925. Oslo Museum/Byhistorisk samling.

Låven

På bymarken var det opprinnelig bare lov til å bygge uthus for jordbruk, ikke for beboelse. Låven på Vøienvolden er fra 1700-tallet, og inneholder høyloft, stall, fjøs, hønsehus, utedo og møkkakjeller. Den langstrakte bygningen dominerer gårdsrommet og danner en tydelig avgrensing til området utenfor.

Det er typisk at gården i første del av 1700-tallet hadde mange uthus. Taksten fra 1766 gir inntrykk av at bygningene allerede da var bygget sammen i en U-form, slik at det dannet seg et nesten lukket gårdstun. Den store låvebygningen med kjøreport for gjennomkjøring som sees i dag stod ferdig rundt 1790.

Vest for portgjennomkjørselen består låvebygningen av tre rom med en treskelåve i midten, som på hver side har en løe der høy og kornnek (før det ble tresket) kunne lagres. Østsiden av låvebygningen har også en løe som sannsynligvis hadde en luke i porten og dør inn til rommet ved siden av – stallen. Øst for stallen lå fjøset, med møkkakjelleren under. Å ha møkkakjelleren plassert under fjøset på denne måten, var et moderne grep på 1700-tallet. Slik ble næringsstoffene i gjødselen etter kuene tatt vare på.

Mellom fjøset og stallen ble det plassert et smalt rom og en separat utedo med egen dør inn fra tunet. På midten av 1700-tallet begynte borgerne å plassere doen over møkkabingen på denne måten, og var dermed ikke lenger avhengig av «nattmannen» for å få doen tømt.

I 1913 overtok Sverre Udnæs gården. Selv om gårdsdriften etter hvert ble avviklet, ønsket Sverre at hele tunet skulle bevares. Derfor ble også låven satt i stand under den store ombyggingen av gården i 1917.

Da Fortidsminneforeningen overtok eiendommen i 1954 ble blant annet gulvet i den vestlige delen av låven fjernet og det ble laget større åpninger mellom rommene. I dag leies låven ut til til lager og visningsrom.

↑ Foto: Teigen, ukjent datering. Riksantikvaren.

↑ Foto: Teigen, antagelig 1935. Riksantikvaren.

↑ Foto: Fritz Holland, 1936. Oslo Museum/Byhistorisk museum.