↑ Foto: Væring, ukjent datering. Riksantikvaren

Sidefløyen og terrassen

Sidefløyen og terrassen kom til som en del av den store ombyggingen av gården i 1917. Sidefløyen rommet opprinnelig kjøkken, spiskammer, anretning, pikeværelse og vaskekjeller.

Kjøkkenfløyen ble utformet slik at den harmonerte med drengestua. Mellom kjøkkenfløyen og spisestuen ble det lagt til et lavere volum – dette var anretningen. I 1917 var det ingen vinduer fra kjøkkenfløyen og anretningen ut mot terrassen. Der skulle herskapet kunne sitte uforstyrret uten at tjenerskapet kunne følge med. Som fotografiet viser var den doble hagedøren ut til terrassen opprinnelig i spisestuen i hovedhuset.

Da Fortidsminneforeningen overtok Vøienvolden i 1954, var det et ønske at det skulle bo en antikvar på gården. Han disponerte hovedhusets andre etasje, samt sidefløyen. Sidefløyen ble da omorganisert, slik at den rommet kjøkken og spisestue. Det ble satt inn flere vinduer mot hagen, i tillegg til at døren ut mot terrassen ble flyttet til anretningen. Anretningen ble omgjort til en slags hagestue. De to vinduene som hadde gitt tjenerskapet god oversikt over tunet fra anretningen ble blokket igjen. Denne veggen forble uten vinduer helt frem til 2022. Da ble vinduene funnet og satt inn igjen.

Tidene har forandret seg; nå bruker vi i Fortidsminneforeningen Oslo og Akershus denne påbygde sidefløyen til kontor og base for alle våre aktiviteter på eiendommen.

↑ Foto: Ukjent, ukjent datering. Riksantikvaren.

↑ Her sees området mellom hovedhuset, drengestua (til høyre) og potetkjelleren før sidefløyen kom til under ombyggingen i 1917. Foto: Ukjent, ukjent datering. Riksantikvaren.